// you’re reading...

Rower

Drezyna

Nazwa „drezyna” (niem. „Draisien”) pochodzi od nazwiska niemieckiego wynalazcy barona Karla Drais’na. Wynalazł on  w 1817 roku „maszynę biegową”, która z czasem uległa bardzo dużej zmianie i dziś dotyczy pojazdów poruszających się po szynach.
Najmniejsze drezyny to rowery z lekkimi, metalowymi kołami z dwustronnym obrzeżem zapobiegającym spadaniu z szyn, a także z dodatkowym kółkiem opierającym się o drugą szynę.
Większe drezyny przypominają bardziej pojazdy szynowe. Wykorzystywane do prowadzenia nadzoru, przewozu materiałów i narzędzi, transportu drużyn roboczych. Dawniej miały one napęd ręczny (dzięki czemu mogły być zdjęte z toru w dowolnym miejscu), teraz posiadają napęd spalinowy. W Polsce konstruowano drezyny oparte na samochodach osobowych marki „Warszawa”, a także pojazd Mitor (podobny pojazd) oparty na mikrobusie Żuk.